Veelgestelde vragen fysiotherapie
Met de volgende lijst van veelgestelde vragen hopen we al antwoord te kunnen geven op uw vraag.
Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u altijd contact met ons opnemen om uw vraag alsnog te stellen.
Met de volgende lijst van veelgestelde vragen hopen we al antwoord te kunnen geven op uw vraag.
Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u altijd contact met ons opnemen om uw vraag alsnog te stellen.
Antwoord: Uw verzekeringsgegevens (uw verzekeringspas) en uw verwijzing, indien u deze heeft gekregen van uw huisarts of specialist.
Antwoord: Ja, u kunt telefonisch contact met ons opnemen om uw afspraak te verzetten of te annuleren. De afspraak kunt u tot 24 uur van tevoren telefonisch afzeggen. Indien u niet 24 uur van tevoren de afspraak verzet of annuleert of zonder bericht niet op een afspraak verschijnt, worden de kosten voor de gereserveerde tijd aan u in rekening gebracht.
Antwoord: Ja, er is bij ons altijd een mogelijkheid om een second opinion aan te vragen. U kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen.
Antwoord: Nee, sinds januari 2006 zijn fysiotherapeuten ‘direct toegankelijk’ en is het niet meer nodig om een verwijzing voor fysiotherapie te hebben van uw (huis)arts. U kunt natuurlijk altijd eerst een afspraak met uw huisarts maken, maar dit is dus niet meer noodzakelijk.
Antwoord: Nee, wat er precies vergoed wordt kunt u terug vinden in de polisvoorwaarden van uw huidige verzekering. U bent hier zelf verantwoordelijk voor, wij kunnen wel altijd even met u meekijken.
Antwoord: Ja, met een verwijzing voor fysiotherapie aan huis kan een van onze therapeuten bij u aan huis komen. Vaak beslist een huisarts of fysiotherapie aan huis nodig is.
Antwoord: Fysiotherapie valt in veel gevallen onder de aanvullende verzekering. Wat er precies vergoed wordt, kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden van uw huidige verzekering. U bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt.
Wanneer valt fysiotherapie onder de basis verzekering?
Antwoord: Fysiotherapie zit gedeeltelijk in het basispakket van de zorgverzekering. Wat u precies vergoed krijgt, hangt af van uw leeftijd en de reden waarom u fysiotherapie krijgt.
Vergoeding fysiotherapie jongeren tot 18 jaar
Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen (maximaal 9).
Jongeren met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed krijgen. In de Zorgverzekeringswet staan deze aandoeningen opgesomd in de zogenaamde chronische lijst. Deze lijst bevat veel medische termen. U kunt ook bij uw zorgverzekeraar of fysiotherapeut navragen of u een aandoening heeft die op deze lijst staat.
Vergoeding fysiotherapie 18 jaar en ouder
Heeft u een chronische aandoening? Dan krijgt u fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.
In de Zorgverzekeringswet vindt u alle chronische aandoeningen. Deze chronische lijst bevat veel medische termen. U kunt ook bij uw zorgverzekeraar of bij een van onze fysiotherapeuten navragen of u een aandoening heeft die op deze lijst staat.
Drie aandoeningen zijn niet opgenomen in de lijst en kennen een afwijking op het zelf betalen van de eerste 20 behandelingen. Deze behandelingen worden namelijk direct vergoed vanuit de basisverzekering:
Belangrijk om te melden is dat wanneer er behandelingen vergoed worden vanuit uw basisverzekering, er altijd eerst aanspraak gemaakt wordt op uw eigen risico! In meerdere gevallen zal uw eigen risico al (deels) verbruikt zijn, door bijvoorbeeld opname en/of consulten bij een medisch specialist in het ziekenhuis. Het kan echter voorkomen dat bij het gebruikmaken van fysiotherapie ook hiervoor nog (een deel van) uw eigen risico wordt opgemaakt, alvorens de behandelingen verder vanuit de basisverzekering vergoed worden.
Al met al is het is een vrij complex verhaal en er zijn meerdere voorwaarden verbonden aan het vergoed krijgen van fysiotherapie vanuit de basisverzekering.
Wanneer u hier vragen over heeft, leggen wij u graag meer uit. Neem daarvoor telefonisch contact met ons op.
Antwoord: Alle therapeuten van Medisch Trainingscentrum Rumpt staan geregistreerd in het centraal kwaliteitsregister (CKR) van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. Deze beroepsorganisatie werkt actief aan continue verbetering van de kwaliteit van de fysiotherapie in Nederland. Opname in het CKR is mogelijk voor fysiotherapeuten die aan alle kwaliteitseisen voldoen en volgens de richtlijnen van het KNGF werken.
Daarnaast streven wij continu naar optimalisatie van onze fysiotherapeutische kennis en toepassingen door middel van scholinge. Zo blijven we ons ontwikkelen binnen ons vak.
Antwoord: Wanneer u een klacht heeft over uw behandeling of bejegening door een van onze fysiotherapeuten, stellen wij het op prijs als u deze kenbaar maakt. Wij nemen uw klacht(en) altijd serieus en treden graag met u in gesprek.
Mocht een gesprek voor u om de een of andere reden niet mogelijk zijn, dan kunt u via het KNGF bemiddeling aanvragen. Levert dit niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen contact met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP) in Utrecht, via telefoonnummer (030) 266 16 61.
Daarnaast kunt u een klacht indienen bij:
Klachtencommissie KNGF (Secretaris Klachtencommissie KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
Commissie van Toezicht KNGF (Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
Regionaal Tuchtcollege (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Telefoonnummer (038) 428 94 11).
Staat het antwoord op uw vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op, wij streven ernaar uw vraag binnen 24 uur te beantwoorden.